En bra idé möter sin tillverkare

Berättelsen börjar 1992 på en spelkongress i USA.

Richard Garfield och Peter Adkison, två uppstickare som hade vad som skulle visa sig vara en banbrytande idé för en ny typ byteskortspel, kontaktar Cartamundi.

Spelet var traditionellt med användning av flowpacks men det hade speciella krav vid sammanställningsprocessen. Trots att projektet var komplicerat, var våra ingenjörer säkra på att en specialbyggd maskin i vår fabrik i Turnhout, Belgien kunde hantera jobbet.

Produktionstestningen visade att ingenjörerna hade rätt, vilket ofta var fallet, och 1993 släppte man ut Alpha Expansion för Wizards of the Coast.

Jumbojetplan

Det blev genast en framgång och det enda som var svårare än att möta efterfrågan på Alpha Expansion var att fundera ut hur alla korten skulle transporteras till USA.

”Vi flög jumbojetplan fulla med kort från Belgien till USA.”

Peter De Weerdt, Global Key Account Manager & Games Manufacturing Services.

Efter Alpha-utgåvan följde flera andra utökningar och reviderade versioner av spelet, och i slutet av 1994 hade Cartamundi redan tryckt över en miljard spelkort för Wizards of the Coast.

 

Magic

Det var svårt att hålla koll på ett spel av denna omfattning och utgivningen av fyra utgåvor på samma dag över hela världen en gång om året blev lite mycket att hantera för en enda fabrik i Belgien, så Cartamundi och Wizards bestämde sig för att flytta produktionen av de älskade korten närmare de stora marknaderna.

Magic, som spelet då ofta kallades, höll sig på toppen för vad som kändes som en evighet, men efter ett och ett halvt decennium bleknande småningom en del av spelets innovativa egenskaper. Trots att en trogen skara av fans var lojala började det ikoniska spelet längta efter en uppfräschning.

Korten och kortmekanismen hade alltid haft stor del i spelets framgångar och förblev en styrka i varje ny utgåva men från ett produktionsperspektiv fick man i mitten av 2000-talet olika möjligheter till innovation.

Hybridstrategi

Wizards of the Coast bestämde sig 2007 att det var dags för nästa kapitel och började inrikta sig på olika typer av spelare, locka till sig nya och satsa mer på immateriell äganderätt och spelarupplevelse. På produktionsnivå, såväl som för spelarna, var det spännande tider med kreativa, innovativa förpackningar och samlarobjekt. Varumärket började såklart att växa igen.

Cartamundi ligger alltid i framkanten och hade vi denna tidpunkt öppnat sin Dallas-anläggning, en fabrik som kunde producera de högkvalitativa samlarobjekten som Wizards kräver och en ledare när det gäller specialförpackning. Över tiden har den här flexibiliteten gjort oss till en mycket aktiv partner för både produktions- och förpackningsdesign på Wizards of the Coast.

 

Idag

Den kraftfulla starten och kreativa utformningen av Magic-märket har idag gjort det till ett större och starkare varumärke än någonsin tidigare. Med produkter och förpackningar under ständig utveckling förblir spelarens upplevelse spännande och Wizards of the Coast fortsätter att hitta nya sätt att interagera med Magic-gemenskapen.

Mer än 20 år efter att det först producerades, spelar 20 miljoner människor spelet i en eller annan form.
Fler än 12 000 olika byteskort har skapats och vi vet i ärlighetens namn inte längre hur många vi har tryckt.

Fyll gärna i formuläret nedan om du vill kontakta oss!

     
    Specifications
    Product category