Rolig lek som aldrig tar slut med smurfarna

Quick har länge roat sina yngsta besökare med sin Magic Box och Fun Box. Men Quick ville förbättra upplevelsen med en digital komponent. De hittade den perfekta partnern i Cartamundi Digital för att upprätta en hybrid reklamkampanj där kort som samlas in låser upp en digital upplevelse. Eftersom Quick ville att kampanjen skulle betona dess belgiska karaktär, tänkte Cartamundi Digital omedelbart på smurfarna.

Cartamundi Digital kombinerar korten som distribueras i Magic Box och Fun Box med digitala spel. Genom att skanna ett kort får spelarna tillgång till ett spel i appen “Gesmurft” (“Smurfed”) via bildigenkänning. Appen kan laddas ner utan kostnad från App-butiken och Google Play-butiken. Vi utvecklade fyra spel för Magic Box och ytterligare fyra för Fun Box totalt.

Visuellt attraktiv

Korten i Magic Box gör att de allra yngsta kommer åt enkla spel som enkelt kan spelas om och om igen. Vissa spel kräver att spelare faktiskt har ett av korten. Det finns till exempel ett sorteringsspel där spelaren måste använda ett kort för att flytta objekt till en av de två smurfar som objektet tillhör.

Det finns också ett löpspel där en smurf springer framför en popup-boks rörliga bakgrund. I den visuellt attraktiva miljön hjälper spelaren smurfen att undvika hinder och att samla belöningar på vägen.

I smurfteatern kan spelarna skapa ett antal bakgrunder, attribut och smurfar, och därigenom skapa sin egen smurfberättelse. Genom att svepa över skärmen kan smurfar och föremål flyttas runt, medan barnet tar berättarens roll. Appen spelar in berättelsen, så att barnet kan titta på sin egen berättelse igen tillsammans med andra.

 

Skicklighet och kunskap

Cartamundi Digital utvecklade också fyra roliga spel för Fun Box som kräver lite mer skicklighet. De är tillräckligt utmanande för barn mellan 8 och 11 år, som garanterat spelar dem om och om igen.

I Mirror-spelet projiceras en ljusstråle över skärmen. Spelaren måste arrangera ett antal smurfar med speglar i sina händer på ett sådant sätt så att ljusets reflektion till slut startar en eld. Hinder, genom vilka inget ljus kan passera och som måste undvikas, har givetvis placerats mellan smurfarna. Det finns totalt fem nivåer för extra lång spelglädje.

I Escape-spelet måste spelarna styra en smurf till utgången av ett rum. De måste hjälpa smurfen att samla ett antal objekt på vägen, t.ex. en nyckel. Katten Azraël stryker också omkring, men så snart han får syn på smurfen är spelet över. För att vinna spelet måste smurfen ha nyckeln och nå utgången. Ytterligare en utmaning presenteras – antalet insamlade smurf-bär.

Två belgiska varumärken går samman

Cartamundi Digital kom på idén med kort som låser upp åtta spel för Quick, och utvecklade naturligtvis också de här spelen. Dessutom gav vi också råd med avseende på licensrättigheterna så att smurfarna kunde användas i spelen och presenteras på korten, där vi agerade som en förbindelse med licensinnehavaren. Projektet gjorde det möjligt för Cartamundi Digital att inleda ett unikt partnerskap mellan två kända belgiska varumärken.

Letar du efter ett unikt sätt att visa upp ditt varumärke eller produkt i rampljuset? Tveka inte att kontakta oss!

     
    Specifications
    Product category